Båtägarens lilla Checklista på hösten
Innan du tar upp båten på land.
För utskrift
- Om du har färskvattenkylning: Kolla glykolhalten i kylvätskan.
Har du för lite glykol måste du fylla på och köra motorn
varm så att termostaten öppnar, annars får du inte rätt
glykolhalt i hela systemet.
- Ska du byta olja så gör det när du kan köra
motorn och därmed oljan varm.
Den rinner lättare och blir därmed lättare att byta när
den är varm. Glöm inte att byta oljefiltret när du byter
olja.
- Kolla bränslefiltren. Tappa ur eventuellt vatten om du har ett
sådant filter. Byt filterinsats om det behövs.
- Om du har "dieselormar"
i filtret är det dags att rengöra
tanken.
- Om du har toatank och/eller färskvattentank: Töm de tankarna
innan upptagning.Glöm framförallt inte toatanken....det är
ingen höjdare att slabba med det på land. Töm även varmvattenberedare
och slangar.
- Innan du tar av masten: Passa på att märka stag och vant
så blir det lättare att masta på när våren kommer.
Se sedan över masten. Gör rent och kolla igenom infästningar,
stag, vant och fall efter sprickor och förslitningar. Universalsprej
på kontakter och i lanternor.
- Gör gärna en minneslista på sånt som du vet
att du behöver åtgärda innan våren. Det mänskliga
minnet är inte helt att lita på
.
Minneslistan kan med fördel påbörjas redan under sommarsäsongen
när du upptäcker problem eller kommer på annorlunda lösningar....
- Kolla också att din båtvagga är i gott skick och
att du har pallningsklotsar till upptagningen.
När du har tagit upp båten
- Frysskydda motorn.
- Frysskydda toaletten.
- Töm ur vattnet ur färskvatten- och sjövattenpumpar.
Ta isär vattenslangar på "strategiska" ställen.
Öppna spolkranarna för färskvatten och sjövatten
så att vatten kan rinna ur slangar och kranar.
- Öppna och stäng alla bottenkranar en 4-5 gånger och
låt dom sedan stå halvöppna så minimerar du risken
för frysskador på kranarna.
Kolla alla slangarna till skrovgenomföringar. Vrid och böj ganska
omilt för att se om det finns sprickor i slangarna. Byt hellre en gång
för mycket och när du byter, se till att sätta dit en ändamålsenlig
slang av rätt kvalitet.
- Ta ur impellern till sjövattenpumpen och fetta in den med vaselin.
Förvara den i en tillsluten plastpåse. (Om impellern sitter kvar
så är några av vingarna hårt böjda en längre
tid och kan få permanenta sprickor med påföljd att bitar
av vingar lossnar och impellern tappar en dela av sin effektivitet. Dom lösa
bitarna far också in i kylsystemet och kan täppa till passager.)
Ett annat sätt är att motionera impellern genom att dra runt motorn
några varv då och då under vintern. (Om du vet med dig att
du har en fräsch impeller)
- Drivremmar bör kollas. Kanske är de slitna eller behöver
spännas.
- Kolla att propellern inte är skadad.
- Kolla gummibälgar och tätningar om du har drev.
Drevet mår också bra av ett oljebyte.
- Toppladda batterierna
och låt dom sitta kvar i båten med kablarna bortkopplade.
Ladda batterierna en gång i månaden under vintern.