Innan vinterns köldgrader kommer så måste man frostskydda sin motor. Det finns två slags vattenburna kylsystem, ett där sjövattnet cirkulerar i hela motorn och ett där kylningen är uppdelad i en sjövattenkrets och en "färskvattenkrets". Oberoende av vilket system du har så måste du se till att kvarvarande vatten i motorn inte fryser och spränger sönder delar i motorn.
Har du bara sjövattenkylning så bör du tömma kylsystemet
helt innan vintern. Vatten kan ändå finnas kvar i ledningar och pump.
Det säkraste är då att köra igenom sjövattensystemet
med en blandning av vatten och glykol innan du tömmer. Problemet är
att det oftast sitter en termostat i motorn, som inte öppnar och släpper
in kylvattnet i hela motorn, förrän kylvattnet i motorn kommer upp
i en viss temperatur. Ett sätt är att öppna termostathuset och
ta bort termostaten och därmed kommer glykolen att cirkulera också
genom de "innersta" kylkanalerna. Du bör försöka återvinna
glykolen så att den inte hamnar på marken nedanför båten.
Gör också rent sjövattenfiltret.
Har du "tvåkretssystem" så gäller samma sak för
sjövattendelen av kylsystemet. Då är förstås ingen
termostat inblandad.
Sen måste du kolla att glykolhalten är OK i färskvattensystemet....och
det är något du måste göra helst innan du tar upp båten
ur sjön. Om du behöver fylla på glykol så måste
du kunna köra motorn så att du blandar in glykolen ordentligt i kylvattnet.
När du håller på med frostskyddet glöm då inte
bort andra ställen där det kan finna kvarvarande vatten.
Har du tryckvatten för dricksvatten och kanske också sjövatten
så glöm inte bort att tömma pumpar och kranar. Toaletten ska
du inte heller glömma bort.
Även om tillverkaren säger att pumpen tar skada av att köras
torr så tål den säkert att köras så att den blir
tom på vatten. Innan du kör pumpen "torr" ska också
anslutningsslangarna lossas så att inte "nytt" vatten kommer
in i pumpen.
Det finns två huvudtyper av glykol, etylen (monoetylen) och propylen. Viktigt att om man har aluminium i motorn att man använder sig av en glykol som är gjord för det, glykolen kan annars angripa aluminiumet i motorn. Båda typer av glykol är blandningsbara med varandra, men det är inte säkert att de olika tillverkarnas tillsatsmedel är det! I värsta fall kan glykolen klumpa sig och sätta igen kylaren och kylkanaler. Töm och skölj ur systemet om du inte vet vilken typ av glykol du har i din motor när det är dags för byte.
Både etylen och propylen glykolen kan vara grön eller blå, röd glykol brukar oftast vara longlife glykolen Dock är glykol färglöst så är det upp till tillverkaren att bestämma vilken färg de vill ha.
Blandningsförhållanden Det bästa frysskyddet får man av en 60/40 blandning av glykol och vatten, en högre del glykol gör att frysskyddet minskar (ren glykol fryser vid -10 grader). Blanda alltid glykolen med så bra vatten som möjligt. Destillerat vatten är att föredra då tillförs inte salter, kalk, klor och survatten i systemet. Tips - För bästa resultat köp färdigblandad kylvätska!
Varning! Etylenglykol är mycket giftig och har en sötaktig smak som kan locka husdjur och barn att dricka det. När det gäller utsläpp i naturen är etylen- och propylenglykol ungefär lika elaka
Viktigt!! Förvara glykolen på ett säkert ställe 0,5 dl är en dödlig dos för ett barn!
En 50/50 blandning etylenglykol och vatten ger ett frysskydd på ca -38
grader En 50/50 blandning propylenglykolen och vatten ger ett frysskydd på
ca -33 grader.
Korrosionsskyddet i glykolen är anledningen till att man byter kylarvätska,
det är nämligen det tillsatsmedlet som förbrukas och behöver
fyllas på för att kylsystemet inte ska börja rosta/ärga
och skapa en massa avlagringar i motor och kylare. Vanliga etylenglykolen rekommenderas
att man ska byta vartannat år (finns dock även "longlifeglykol")
Vid en 50/50 blandning av glykol och vatten så kokar vätskan först vid 108 grader, detta är utan övertrycket som gör att vätskan får en ännu högre kokpunkt.
Glykolen fungerar även som smörjmedel för vattenpumpen.
KYLARGLYKOL PROPYLEN
Inte lika giftig som etylenglykolen men inte hälsosam för det..
Oftast Grön färg.
- Det finns två typer av etylenglykol
- Oftast blå eller röd färg.
- Bättre frysskydd än propylenglykolen.
- Bättre korrosionskydd än propylenglykolen.
- Bäst för hårt trimmade motorer.
- Mycket giftig!
KYLARGLYKOL ETYLEN
Kan blandas med propylenglykol (i nödfall).
Oftast Blå färg.
KYLARGLYKOL G30 (longlife) ETYLEN
Avsedd för nyare aluminiummotorer där glykol typ G30 eller motsvarande
föreskrivs.
Ej blandbar med annan glykol.
Oftast Röd färg.