Laddningstillstånd |
Spänning |
100% | 12,7 Volt |
75% | 12,4 Volt |
50% | 12,2 Volt |
25% | 12,0 Volt |
Urladdat | Lika med eller under 11,9 volt |
Betrakta tabellen här ovan.
Där visas laddningstillståndet för ett 12 Volts blybatteri och
den spänningen som man då mäter.
Det första som man då
slås av är att det endast är 0,5 V mellan 100% laddning och
50% laddning.
Enligt expertisen ska man inte dra ur ett "vanligt" batteri som de
flesta har i sina båtar till mer än halva kapaciteten d.v.s. 50%.(12,2V)
Drar man ur mera skadas batteriet om det inte ganska snart laddas upp igen.
(En annan poäng i detta är att om man har t.ex. 2st 75 Ah (Amperetimmar)
batterier så kan man ju tro att man har 150 Ah till förfogande men
man har egentligen bara 75 Ah att förbruka innan det är dags att ladda
batterierna igen.)
Då inser man lätt att
om man ska hålla koll på laddningstillståndet på sitt
batteri så duger det inte med en vanlig analog voltmeter av den typ som
brukar sitta i instrumentpanelen eftersom graderingen är väldigt grov
och vi behöver mäta tiondelar av volt.
Nej , iväg till Clas Ohlsson och köp en digital voltmätare(multimeter)
för 149:- så blir mätningen mera att lita på.
Och kom ihåg att mäta direkt på batterierna eller på
en framdragen + och - direkt från batteripolerna.
Halva kapaciteten var det ju eller
......
nu finns det nåt som kallas sulfatering av blybatterier.
Sulfatering är en naturlig process i batteriet när det urladdas. Blysulfat
bildas och sätter sig på de negativa plattorna i batteriet och när
batteriet laddas upp igen återbildas blysulfatet till bly och svavelsyra
igen.
men om batteriet inte laddas upp igen ganska snart kommer blysulfaten
att klumpa ihop sig och bilda större kristaller som inte löses upp
igen
.och följden blir att den aktiva massan i batteriet minskar och
batterikapaciteten minskar i samma grad.
Ytterligare en följd av den "elaka" sulfateringen blir att vätskan
i batteriet får svårare att komma åt aktiv massa i batteriet
eftersom det "elaka" blysulfatet sätter sig på batteriplattornas
yta.
Mycke snack om sulfatering
.men
i ett batteri som står oanvänt över vintern och inte underhållsladdas
börjar sulfateringen redan när laddningstillståndet har sjunkit
till 75% d.v.s. 12,4 Volt
Ett batteri har en viss självurladdning och det är därför
viktigt att kontrollera laddningstillståndet med jämna mellanrum.
Nu är det så att självurladdningen minskar ju lägre temperaturen
är
.så det bästa man kan göra är att ladda batterierna
fulla efter upptagningen på hösten (glöm inte att kolla syranivån)
och låta dom sitta kvar i båten men med kablarna bortkopplade. (Ett
fulladdat batteri fryser först vid -68 grader men ett urladdat fryser och
förstörs direkt när det blir minusgrader.)
Sen kan man ta sin multimeter och med jämna mellanrum kolla att spänningen
inte sjunker under 12,4 volt för då är det dags att ladda
in lite ström i batterierna igen.
Ladda batterier
..det
finns dåliga, bättre och bra batteriladdare.
Det viktiga är att man inte brassar på för mycket när man
laddar. Max ström brukar anges till 0,25 gånger batterikapaciteten
d.v.s. för ett 80Ah batteri blir det 20Ampere
men det är ofta
på tok för kraftigt för en underhållsladdning och om man
glömmer batteriladdaren på riskerar man överladdning och gasning
och därmed vätskeförlust i batteriet..
Har man ett batteri som redan är delvis sulfaterat så har det ju
tappat i kapacitet och tål då ännu mindre laddningsström
än det gjorde som nytt.
Följden av för kraftig laddning kan bli så stor värmeutveckling
i batteriet att plattorna kröker sig och orsakar kortslutning mellan två
plattor och med stor sannolikhet förstörs den battericellen med kortslutning
i och därmed hela batteriet.
Om man använder en enkel laddare som, även om den inte orkar prestera
mer än 4- 6A, laddar med konstant spänning (normalt 14,4V) hela tiden
så kommer gasning att inträffa så småningom.
Jag skulle rekommendera att man köper en intelligent laddare (t.ex.
C-TEK som har en mängd olika laddare för olika typer av batterier
och batterikapaciteter.)
En intelligent laddare kännetecknas av att den optimerar laddningsförloppet
och när batteriet är fulladdat går ner till underhållsladdning
13,5-13,8V beroende på batterityp.
Ett alternativ som funkar ganska bra utom under den mörkaste tiden på
året är att låta solpanelen underhållsladda batterierna.
Det kräver då förstås en ljus presenning så att
solljuset kan tränga igenom och leverera energi.