Dagboksanteckningar från hamnkapten'

2003
19jan 8mars 10mars 16mars 24mars 6 april 20april 21april 27april 19maj 22maj 13aug
18 sept 20okt 22okt 17nov 14dec

Söndag 19 jan
Sista tiden har det blåst en del och jag var nere igår och kollade täckningen. Det såg bra ut... men på en del andra båtar fladdrade presenningarna betänkligt med lösa tampar slängande hit och dit. På en av våra nykomlingsbåtar uppe vid klubbhuset hade ställningen rasat och reparationsarbete pågick för fullt. Det kan vara en bra idé att titta till sin båt då och då...särskilt efter tungt snöfall eller hård blåst.
Idag går Vikingarännet och just nu (10:30) när jag sitter här och skriver beräknas de första deltagarna gå i mål i Stockholm.

Lördag 8 mars
Igår var jag nere och tog emot virke som vi ska ha på arbetsdan nästa lördag. Det har varit ett riktigt tråk-väder på sista tiden...hoppas att solen tittar fram snart och skyndar på våren en smula. Igår var Kerstin och jag och suktade lite på båtmässan..men det blir mest att titta..vi blev i alla fall medlemmar i Kryssarklubben och fick köpt några Utölimpor.

Måndag 10 mars
Idag är det ordentlig snösmältning och snötäcket på sjöisen har försvunnit under dan. Och solen tittade fram ett litet tag och värmde. Det fläktar friskt nere vid bryggorna och TSS-flaggan visar styv bris.

Små vågor under mastkransbryggan

Söndag 16Mars
Igår var det arbetsdag, solen sken och det var ett trettiotal medlemmar som var nere och jobbade. Vi fick en hel del gjort...vi bytte trävirke på östra pontonbryggan, bytte gamla frigolitbojar mot nya fina röda bojar och vi fixade till miljöstationen (nu fattas bara tomfaten för spillolja) Det var en fröjd att se alla arbetssugna kalvar på grönbete och man fick en föraning om båtsäsongen när solen sken och temperaturen stiger över 10grader....
Här är några bilder från igår..>Bilder

Måndag 24 mars
Idag har jag handlat nya bultar till spännanordningen på slipvagnen. Dom gamla bultarna hade så dåliga gängor så att dom släppte taget om muttern för tidigt. Jag skar loss dom gamla vevhandtagen och svetsade fast dom på nya bultarna. Var och handlade nya vattenkranar som ersättning för dom som frös sönder i höstas när den första överraskande köldknäppen kom. Nu börjar det bli lite aktivitet på varvet...det är ju bara en månad kvar till första sjösättning. Satt och lurade till ett tag i solen nere vid sjön.........solen tär på isen men pimpelfiskarna ger sig inte, två stycken var ute mitt på fjärden.

Söndag 6 april
Blåsigt är det och snö kommer nerfarande ibland...ett riktigt aprilväder...men sommaren kommer så småningom ändå fast det känns långt borta just nu. På varvet ökar verksamheten hela tiden och man kan till och med känna en svag doft av målarfärg och fernissa ibland. Isen håller på att blåsa sönder även inne i hamnen (även om det var 3 grader kallt i natt) ...vi får nog ner båtarna i år igen...

Söndag 20 april
Idag är det påskda'n och vädret har varit underbart i flera dagar. Det är full aktivitet på varvet inför de kommande sjösättningarna. På dagarna kommer temperaturen upp i nästan sommarvärme men på nätterna är det forfarande nån minusgrad...i morse låg det tunn is på delar av sjön. Här är lite miljöbilder från idag....

Måndag 21 april
Idag tjuvstartade vi sjösättningen med 4 båtar. Det tog väl en dryg timme. Solen har strålat från en blå himmel hela dan och på eftermiddan var det drygt 18 grader.

Söndag 27 april
När jag sitter här och skriver är det snöblandat regn och allmänt ruskväder...det var en herrans tur att det inte var så här igår då det var första sjösättningslördan. Igår petade vi i 18 båtar och var klara vid halv tolv-tiden. Nu när det blir lite blött i marken kanske vattenledningen till bryggorna tinar.

Måndag 19 maj
Nu är nästan alla båtar i sjön utom några eftersläntrare som ska i och så några som man funderar på om dom verkligen är intresserade av båtlivet. På onsdag är det städ-kväll med officiell början kl 17. Då ska vi återigen fylla en container med gammalt bråte. Vi ska även städa ur omklädningsrummet och kärra lite grus.
Igår var det riktigt sommarväder med sol hela dan och behaglig temperatur.

Torsdag 22 maj
Igår var det vårstädning på varvet. Vädret var väl ganska nådigt förutom en liten regnskur. Många var där och jobbade och vi hann med en del. Vi röjde ur omklädningsrummet och sopade, damm-sög och skurade golvet. Det är för underligt vad folk sparar i ett omklädningsrum; udda skor och stövlar, trasiga handskar, benknotor från nåt djur, m.m. Vi spikade nya plank i bryggorna, målade fönsterramarna på klubbhuset, tog ner ett träd med hjälp av Tosses lastbilskran, fick upp taket på partytältet, kärrade grus och fyllde ut mellan spåren vid bilöverfarten, städade vaggkyrkogården m.m. ja vi lyckades fylla en stor container nu igen. Som avslutning käkade vi korv och drack läsk och öl. Ett stort tack till alla som var med och jobbade.....
Här är lite bilder från städdagen

Onsdag 13 aug

Nu har semestern tagit slut ..i alla fall för mig. Men nu är det ju mindre än 52 veckor kvar till nästa semester. Det har varit en utomordentligt fin sommar med sol och varmt i vattnet...26 grader som topp när vi kom hem till Mälaren. Nu har det sjunkit några grader men är fortfarande fullt godkänt för oss"gamlingar". I helgen var ett gäng från båtklubben på Härjarö där det var spelmansstämma och en massa hundar som var där med sina mattar och hussar. Det blev allsång på bryggan och allmänt trevligt med dans till dragspelsorkester senare på kvällen.

Här är en stämningsbild från Lådnaområdet i somras

Torsdag 18 sept

I helgen var det TSS dagen med kappsegling och kräftskiva på lördan och arbetsdag på söndan.
Vädret var soligt men vinden var det lite si och så med på kappseglingen.....men lika för alla.
På söndan hann vi med en hel del jobb...vi rensade ogräs som vanligt, byggde en ordentlig överfart för bilarna,
bytte två bryggskarvar, bytte en del plank i bryggan, städade i mastskjulet, skruvade upp två nya lampor på
vägen utanför skjulen, bytte värmeelement i klubbhuset och mycket annat....

Idag åkte första båten ur sjön ...det var Bernt som tog upp inför vintern...

Måndag 20 okt

Nu är höstens upptagningar klara. Igår fick vi tina vattenledningarna för att få vatten till högtryckstvätten....det var väl en 4 minusgrader på morgonkulan. Det blir en smula halt på bryggor och båtar när frosten ligger men det gick bra... inga personliga sjösättningar eller benbrott.
På bryggorna ligger fortfarande en del förtöjningstampar kvar...man undrar i sitt stilla sinne om folk är glömska eller inte bara bryr sig....i somras fick jag byta ett schackel på en båtförtöjning som det återstod cirka 2mm av godset innan det var genomnött. Lägger man ner tusentals kronor på sin båt borde man kunna lägga ner lite tid och kanske nåra hundralappar på förtöjningarna vid bryggan.
På onsdag är det höstmöte......

Onsdag 22 okt
Idag var det höstmöte i båtklubben. Ordföranden rekapitulerade säsongen som har gått. Vi fikade och diskuterade en del frågor. Förslag om att se över elsystemet på varvet framkom. Vi enades om att det var ett angeläget ärende och att vi ska arbeta vidare på detta.
Nu känns det som om har det blivit dags att ta fram vinterjackan...utomhusvattnet är avstängt för säsongen och sätts väl på om cirka 6 månader.
Nä... nu tror jag att jag stänger och reser ner till min bungalow på Tahiti...........

Måndag 17 nov
Var nere på varvet och tittade till båten...det är fanimej blött och ruggigt nu. Två båtar som borde tas upp ligger kvar i sjön. Det är långt till sommaren men man kan ju alltid titta på fotografierna från i somras...heter det förresten fotografier nu när det är digitalt..jaja. Här är en stämningsbild från hamnen...
Ensam kvar

Söndag 14 dec
Igår firade Linus och jag, ljusets högtid, Lucia nere på varvet genom att göra en översyn av elsystemet nere på varvet. Vi kunde konstatera att elstolparna på planen hade en del brister och vi var tvungna att stänga av en del el-uttag som är farliga ur personsäkerhetssynpunkt.
Vi kunde också konstatera att många elsladdar satt i uttagen trots att inga personer fanns i eller vid sina båtar.
Vi gjorde också en översyn av elen i klubbhuset. Vi spårade vilka säkringar som matade de olika förbrukarna (värmeelement, lyse, spisar, el-uttag m.m.) Vi bytte ett eluttag i nya delen och monterade beröringsskydd på elkopplingen på baksidan av spisen. Linus fotagraferade och skriver ett protokoll från elöversynen.