Dagbok 2008
jan1 20jan 12apr 6maj 9maj 9sept 14sept 21sept 5okt 28okt 5nov 9nov 21nov 22nov 7dec
1 jan
Kerstin och jag tog en sväng förbi varvet i blötvädret.
Man börjar se förberedelser för bryggjobbet.
28 bryggstenar har kommit och en liten arbetsbåt ligger vid bryggan. Delarna
till arbetsplattformen ligger nere vid sjön.
Annars som sagt blötsnö och kulet. Drog igång batteriladdaren......
20 jan
I natt blåste det ordentligt. Kerstin och jag tog en sväng ner till
varvet för att kolla läget.
Såg inte så farligt ut. Ett par båtar hade blivit avtäckta
och några båthus har steppat lite.
Lennart håller på med maststöttningen och Thomas jobbar med
sin folkbåt.
Här inspekterar Thomas de nya bordplankerna
12 april
Idag var det jobb med slipspåret. Nere vid sjökanten hade spåret
sjunkit ner en bit och behövde
lyftas och pallas under. Spåret hade också fått fel bredmått
p.g.a. trycket från växtligheten på sidorna.
Dessutom ersatte vi en flytkropp till
en av Y-bommarna. Y.bommen pekade ner i botten
eftersom bultarna som håller flytkroppen hade gått av och flytkropp
och stång hade försvunnit till
okänd adress under vintern.
Ett fäste till landgången som förbinder den fasta delen och
den västra pontonbryggan hade gått av.
Vi lagade provisoriskt fästet till landgången med ett schackel och
en kätting
Här nedan några actionbilder från slipjobbet.....
Breddmåttet
kollas
Hål borras för "frallorna" som ska fästa de nya underlagen
"Frallorna" dras fast
6 maj
Nu är jag en smula förbannad....nån har "tagit hand om"
min stora oljesug som jag glömde vid miljöstationen.
Det känns en smula surt när grejor får fötter och försvinner
när man behöver dom......
Minst en halv tusenlapp åt helvete...skit också....
Man kan ju alltid hoppas att den kommer tillbaka......
Fredag 9maj
Nu är jag glad ...oljesugen
är hemma hos husse igen......var den har varit vet jag inte men Tommy såg
den utanför ett av skjulen idag och ringde mig.
Och sjösättning i morgon.....ska bli skönt att få gung
i benen igen .......
Tisdag 9 sept
Känns som det är slut på sommaren.....Och upptagningarna börjar
snart...bytt båt har man gjort också så det blir till att
ändra vaggan.
TSS-dagen på lördag och arbetsdag på söndag....hoppas
vädret blir bättre än just nu när det småregnar och
är halvkallt.
Har beställt bryggvirke o spik som kommer i morgon.
Annat var det i somras.....
Västerviken 23 grader i vattnet
Söndag 14 sept
Igår var det TSS-dagen med kappsegling (Bilder)
och idag var det arbetsdag.
Vi hann med att måla klubbhuset, röja växtligheten, justera
körgrinden, lägga ut nya bojar,
reparera landgången till ena bryggan och en hel mängd andra saker.
Bilder
Söndag
21 sept
Nu är hösten här på
allvar..ingen återvändo nu....
Börjar plocka ur båten...snart är det dags för upptagning.
Måste varmköra och byta
olja och kolla glykolen i färskvattenkylningen innan dess.
Söndag
5 okt
Idag är det ett riktigt skitväder....blåst och regn...jag som
hade tänkt tvätta båten utvändigt...å andra sidan
så får man ju fri sköljning efter tvätten...
Vid upptagningen igår hände en otäck incident när en av
båtarna tippade bakåt i vaggan.
Inga personskador dock ...bara materiella skador.
Efter mycket grejande kunde båten så småningom tas ner i sjön
igen......
En sån här incident får en att fundera över att det är
noga med att verkligen märka ut var båten ska hamna i vaggan och
även hur vaggan ska vara konstruerad för att vara helt säker.....
Tisdag 28 okt
I morse var det nollgradigt...vintern kommer...
I söndags hade styrelsen arbetsdag på varvet. Vi förberedde
för vintern d.v.s. stängde av vattnet och tömde systemet
och alla slangar, smörjde slipvagnen, skridskorna och spelet, hängde
upp presenningen vid mastskjulet och lite annat smått och gott....
I går monterade jag en ny winsch på lilla slipvagnen, den gamla
hade sagt upp sig
Det ligger några småbåtar,
eftersläntrare, kvar i sjön
Och det är nästan hälften
av förtöjningstamparna som ligger kvar på bryggan .......ajajaj
inte bra
Onsdag 5 nov
Igår jobbade jag med att förlänga rälsbitarna som ligger
i slipvagnen och gjorde också en ny mellanbit av den längsta sorten.
Råkallt var det....men svetsen värmde lite i alla fall.
I måndags var det styrelsemöte då vi bland annat pratade om
höstens upptagningar. Vi konstaterade att en hel del vaggor skulle kunna
förbättras/modifieras för att göra upptagningen smidigare
och säkrare. Vi bestämde också att ha ett halvdags seminarium
för de som kör eller vill lära sig att köra spelet vid upptagningar
och sjösättningar.
Vi har också haft brandsyn den 21 oktober och där väntar vi
på protokollet från firman som gjorde brandsynen.
Söndag 9
nov
Lasse och jag monterade av ett av hjulen till slipvagnen och ersatte det med
ett friskare hjul.
Det gamla hjulet tillsammans med en hjulkompis ska få åka till Kummelnäs
varv i Lasses bil.
Hjulen ska där bli nersvarvade och få slitbanor i form av en härdad
ring som krymps på utanpå det nersvarvade hjulet.
"Framhjulen" på slipvagnen har tidigare inte haft härdade
slitbanor och har därför blivit snabbt nerslitna. Efter denna operation
på Kummelnäs hoppas vi att hjulen ska hålla betydligt längre
precis som "bakhjulen" på slipvagnen som vi aldrig har bytt
någon gång.
Fredag 21nov
Arbetslös som man är så tog jag en sväng på varvet...5
båtar har fortfarande ingen täckning plus en som blåsten hade
täckt av.
Isen börjar lägga
sig i strandkanten...dags att ta upp bojekan snart.....
Lördag
22 nov
Snöväder idag....nu är det bråttom för dom som inte
har täckt båten...
Vi har fått ett anbud från
en firma att göra i ordning sliprälsen i vattenbrynet på en
sträcka
av 20 meter. Rälsen börjar bli svajig och jobbet är alltså
nödvändigt.
Kostnad 200 000 kr..............extra styrelsemöte på måndag
kväll
Söndag 7dec
Vaggkommitén d.v.s. Thomas Larsson och Bosse Grönqvist gjorde idag
en genomgång
av ungefär hälften
av vaggorna på varvet. Vi inspekterade då bl.a. styrningar och stopp
men även
konstruktionssvagheter som måste åtgärdas för att få
en säker vagga. Ett antal medlemmar
kommer att få påpekanden angående sin båtvagga. En fortsättning
på genomgången följer.....