- Se till att snö och regn kan rinna av täckningen, annars
samlas vatten/snö och så småningom is uppe på
täckningen. En snöflinga eller en vattendroppe väger
inte så mycket men när dom samlas med sina kompisar så
blir det så småningom ordentligt tungt. Dels påfrestar
det täckningen och har man däcksställning så belastar
det också båten och i förlängningen båtvaggan.
- Det kommer ändå att samlas en del snö på båttäckningen
och då gäller det att få av snön från täckningen
när det har snöat. Det betyder att man bör besöka
varvet då och då för att "kolla läget".
- Du måste också se till att båtarna vid sidan om
din båt inte skadas av nerfallande snö och is från
din båt.
- Bästa sättet att få täckställningen snö-
och isfri är förstås att ha tillräcklig lutning
på presenningen och ha tillräckligt med stöd under så
att det inte bildas fickor där vatten och snö kan samlas.
- Vinden är också en "fiende" som vill förstöra
för oss. Vare sig du bygger båthus eller har en däckställning
så måste du se till att vinden inte lyfter presenningen
och täckställningen. Sätt fast både ställning
och presenning ordentligt. Ett par extra linor utanpå presenningen
gör att vinden inte rycker sönder öljetterna lika lätt.
Utan de extra linorna "pumpar" gärna presenningen när
det blåser hårt
|
Så mycket väger snön:
|
Snötyp
|
Kilo per kubikmeter
|
Mycket fluffig nysnö
|
< 30 |
Nyfallen torr nysnö |
30-100 |
Våt nysnö |
100-200 |
Vindpackad snö |
200 |
Packad senvintersnö |
200-300 |
Vårsnö
under avsmältningens slutskede |
400 |
Har du en täckställning som mäter 4x10 meter
med 45 graders taklutning så får du en sammanlagd vikt
av mellan 500-1000 kg per decimeter snö på taket.
När det börjar töa så ökar vikten ännu
mera.
|