Hur vi ska lyfta båtar säkert
vid montering och borttagning av skridskor.
- Lyften är ett lagarbete.
Se till att ha kontakt så alla inblandade är medvetna om situationen.
Det är ingen tävling! Höjning och sänkning ska ske lugnt.
Sakta och säkert!
- Lyft bör ske parvis på
samma räls, om möjligt från vaggans gavel. Då
står domkraften mitt över och tvärs rälsen.
Använd alltid den gula pallplattan vid gavellyft.
Om vaggan inte går att lyfta på samma räls måste skridskon
hindras från att kunna rulla.
- Vid lyft med vevdomkraft från
sidan av vaggan måste hela lyftklacken ligga under balken så att
domkraften ligger an mot balken.
Smala balkar ska lyftas från gaveln.
- Hydrauldomkraften får bara
användas vid lyft från vaggans gavel och med pallplatta.
- För att minimera lyfthöjden
ska vaggan pallas med två stycken 45 mm klossar på var sida om
rälsen och en 75 mm tjock, minst 75 mm bred kloss tvärs.
Pallningen ska bestå av lösa klossar och inte vara hopspikad.
- Vid borttagning av skridsko höjs
först vaggan ca 30 mm så att pallningen går att lägga
på plats. Det ska göras utan att några händer är
under vaggan.
Nu sänks vaggan ner på pallningen och först när domkraften
är avlastad kan man ta bort skridskon.
Är allt rätt utfört ska det gå att ta ut skridskon sidledes
om det behövs.
Vid behov kan man nu lyfta igen för att justera pallningens läge
längs rälsen.
- Vid montering av skridsko börjar
man med att lägga skridskorna på plats i rätt riktning med
tappen i färdriktningen.
Vid behov kan man behöva flytta pallningen så att skridskon kommer
rätt.
OBS! Ställ alltid ner vaggan på pallningen innan skridskon
läggs på plats.
När skridskorna ligger på plats lyfts vaggan så att pallningen
går att avlägsna. Sedan sänks vaggan ner på skridskon.
- Målet är att vi ska
minimera lyfthöjden och att det alltid ska vara pallning eller skridsko
under vaggan.
Så att om någonting går fel ska båten aldrig falla
mer än ca 30 mm.
Vi ska aldrig ha några händer eller fingrar mellan vagga och räls
när vaggan vilar på domkrafter.