Dagboksanteckningar från
hamnkapten'
2007
6 jan 7jan 10 jan
20jan 21jan 21feb
3mars 11mars 17mars
24mars 7apr 9apr
12apr 28apr 6maj
16juni
19juni 8juli 18juli
25juli 6aug 23aug
9sept 22sept 29sept
4okt 12okt 21okt
30okt 11nov 24 nov
9dec
6 januari
Nytt år och nyopererad
i knät...
Var nere på bryggan i början på veckan och observerade att
ganska många förtöjningar låg kvar på bryggan och
Y-bommarna. Roade mig med att räkna de som låg kvar och det visade
sig att det var en tredjedel som hade "glömt" eller helt enkelt
gett f-n i att ta bort sina tampar från bryggan. I Hamnreglementet står
det uttryckligen att förtöjningar ska tas bort under vintersäsongen
(gäller förstås inte dom båtar som ligger kvar i sjön)
Anledningen är dels att båtägaren får koll på slitaget
på sina förtöjningar och dels att det inte är helt säkert
att båten kommer att ligga på samma ställe nästa säsong.
Hamnkaptenen kan behöva göra några rockader för att få
plats eller anpassa båtgrannarna till varann...t.ex. så att inte
master slår i varann.
7 januari
En sväng ner på varvet....Jörgen tittar till båten......Wolfgang
och Pelle byter spant i Falken......Eva och Lennart och barnen jobbar på
Condor. Den lilla is som fanns har försvunnit +1 i vattnet och +5 i luften.
Vattnet har sjunkit ner till nästan normalvattenstånd. Korvgrillning......
Onsdag
10 jan
Det har blåst kraftigt i natt, flera presenningar har blåst sönder
eller blåst av båtarna. Kan vara läge för en koll nere
på varvet.
Lördag
20 jan
Idag har styrelsen haft en arbetsdag nere på varvet. Vi städade ur
maskinrummet och mellanboden och hittade en massa "bra att ha saker"
som har sparats under årens lopp.Vi hann också med att ta upp bojekan
ur sjön,,,,fast det jobbigaste var att få ner slipvagnen i sjön
genom is-sörjan.
Söndag 21 januari
Helt plötsligt har det blivit vinter med 15 cm snö. Var nere och skottade
lite på varvet i morse. Det är riktigt vackert med snön på
grenarna.
Bild på bojekan som blev upptagen ur vattnet i går och en bild på
vattennivån nere vid bryggan.
21feb
Igår kväll var det styrelsemöte och då satt vi till klockan
22 och granskade de nya föreslagna stadgarna, Hamn- och Varvsreglementet
och Avtalet om hamn och varvsplats. Nu känns det som att vi har funderat
klart....
17 grader kallt i morse och
det bet ordentligt i kinderna....hoppas man har tillräckligt med glykol
i motorn....
3mars
Lite aktivitet börjar synas på varvet. Tino kör hårt med
helrenoveringen av sin daycruiser. Matti och Thomas pysslar med sina träfolkor.
Wolfgang och Pelle byter spant.....
Jörgen och Kerstin målar utsidan.
Söndag
11 mars
Vädret börjar arta sig...idag var det riktigt skönt nere vid
varvet......vårrustningen har startat.
Här är lite bilder från dagens verksamheter.
Joel är koncentrerad.
Ewa slipar luckan
Love o Viggo bryter is
Fikarast i vårsolen
Lördag 17 mars
Idag var det blåsigt nere vid sjön. Snö i luften stundtals.
Men isen har försvunnit ...bara några rester kvar i strandkanten.
Vattnet har någon konstig grå färg....... ser ut som någon
har hällt lera i vattnet.
Dagens bild från
hamnen........
Lördag 24 mars
Riktigt ruskigt idag nere på varvet. En isande ostvind och mulet...solen
kom fram nån timme då blev det bättre....
Jag säger som Per Lindemalm "Det ska va roligt att rusta båten".
Bättre att vänta på lite varmare väder......man é
ju ingen ungdom längre ...svårt att tro men ändå....
Påskafton 7april
Solen skiner men vinden är
kall. Fortfarande minus på natten. Vårrustningen på varvet
har kommit igång ordentligt.
Aktivitet både här och där. Slipar och lackar inredning. Får
vänta på sjösättning till 12 maj...... håhåjaja...
så går
det när man har bråttom upp på hösten....
Annandag påsk 9 april
Nu är det vinter igen...vilken
överraskning man fick när hela naturen var vitklädd.
Det är tur att presenningen forfarande ligger på....kanske finns
några som har täckt av...hujedamej.
Inspirationen viker av neråt.........
Torsdag
12 april
Årets första skärgårdstur. En resa från Lillsved
till Norrgårdsön i Lådna för att kolla VBS klubbholme
och beräkna virkesåtgång inför bryggutbyggnaden. Solen
sken, blåsipporna blommade och ett rådjur hoppade över staketet.
Lugnt i viken med nästan lite sommartemperatur i luften.
Lördag
28 april
Första officiella sjösättningsdagen avklarad.
13 båtar sjösatta idag och en båt flyttad två gånger.
Soligt men lite kallt....
.
Söndag
6 maj
Över trettio båtar sjösatta i går. Allt gick bra och inga
båtar sjönk trots det torra vädret som varit i vår. Phils
Ljungströmare låg lite lågt i vattnet ett tag, men det klarade
sig. Skönt att känna båten röra sig under fötterna
igen. Håkan och Marianne sov i båten och det var enligt uppgift
kylskåpskallt i båten på morgonen.
Lördag 16 juni
Nu har vi tillfälligt förankrat västra bryggan igen. Efter blåsvädret
för ett par veckor sedan så visade det sig att några bryggförtöjningar
på västra bryggan hade lossnat. Bryggan började därmed
röra sig fram och tillbaka en 6-7 meter i sidled. Segelbåtarna som
låg med bojförtöjningar mot bryggan kunde därmed inte ligga
kvar.
Vi skaffade 6 nya 1-tons-stenar för att tillfälligt förankra
bryggan och nu var det dags att lägga ut dom. Vi började med att spänna
ihop bryggorna i ytteränden med hjälp av en lång tross och bojekans
spel. När bryggan låg i sitt rätta läge var det dags att
hämta en sten och lägga ut den. Jörgen ställde välvilligt
sin jolle till förfogande för all bogsering och transport av linor
och folk. Hissa stenen med bojekan, bogsera den på plats, ta in förankringslinan
till fästpunkten på bryggan, sänka stenen medlest kapning av
hisslinan, spänna upp och låsa med vajerlås.
Kerstin badade villigt för
att fästa hisslinan. Det var ett spännande moment att sätta Morakniven
till linan för att sänka stenen medelst kapning....
Dykaren som vi hade tillkallat syslade samtidigt med att dubbla ett antal linor
till de gamla bryggtyngderna.
Vi la ut två stenar till med samma metod. Vi ett tillfälle ställde
sig bojekan på högkant på grund av bryggstenens vikt och det
var lite kalabalik innan vi med mänskliga motvikter kunde få den
i balans igen.
Vi ska också lägga ut resterande stenar för att säkra bryggorna
inför det större arbete som väntar med att ersätta gamla
rostiga och förslitna delar i förtöjningarna senare i höst.
Här nedan är lite
bilder från aktiviteterna.
Stenarna ligger på
slipvagnen för transport ner i sjön.
Förtöjningen
Här tas trossen in till
ena bryggan för hopdragningen av bryggorna
Bryggförtöjningens
lina tas in till bryggan
Redo för sänkning
av bryggtyngden medelst kapning av hisslinan
Lasse skruvar vajerlås
19 juni
Igår hade vi extra
styrelsemöte med anledning av de problem som bryggförtöjningarna
skapat. Vi passade samtidigt på att lägga ut tre nya stenar till,
en till på västra bryggan och två till på östra
bryggan. Vi flyttade också en gammal sten på västra bryggan
och satte i en ny förtöjning. Nu klarar sig bryggan till hösten
då ett större jobb väntar.
8juli
Igår var jag nere och lagade ett elfel på västra bryggan......
mitt i semestern. Brygglandgången i kröken på bryggan hade
hoppat upp och gnagt på elkabeln med påföljd att säkringarna
poppade. En skarvdosa applicerades och så far felet lagat.
Vid felsökningen upptäckte jag att ganska många båtägare
hade lämnat elsladden ikopplad i stolpen utan att sätta en lapp på
sladden där anledningen till att sladden sitter i ska anges. Jag vill därför
påpeka att sladden ska inte sitta i när man lämnar båten
såvida inte batteriladdning pågår eller nödvändiga
pumpar är inkopplade. Sitter sladden i äger hamnkapten eller annan
medlem i styrelsen rätt att dra ur sladden om inte en lapp sitter på
denna med anledningen till att sladden sitter i är angiven.
Det finns flera skäl till att nätspänning inte ska vara inkopplad.
Först och främst brandrisk men även risk för jordströmmar
som kan uppstå som då kan få till följd att metalldelar
på båtens undervattenskropp korroderar svårt.
Idag
ringer Tommy Landén och berättar att en ponton kommit flytande från
Johannesfredssidan av viken. Här är Tommys berättelse:
"Det var på morgonen
onsdagen den 18 juli som Stickan Åkesson ropade på mig. Han hade
kommit ut till sin mågs båt ute på pontonen och då upptäckt
brodelen som låg långsides med Snabeln.
Den hade kommit in under natten när det blåste hårt.
Inte nuddat någon båt utan snällt lagt sig vid Snabeln som
hade fendrar ute.
Stickan lyckades få tag i en tamp från brodelen och förtöja
ena ändan i pontonen.
Sen kunde han ta en lång tamp från brodelen och dra allting så
att brodelen låg långsides mot pontonen Vi förtöjde den
med alla rep som fanns på pontonen och sen cyklade Stickan över till
det ställe, arbetsområdet där Jehander ev. skall vara, för
att få tag på någon ansvarig.
Stickan kom tillbaka och sade att det inte fanns någon där borta
men att det låg 7 likadana brodelar på platsen.
Jag ringde sjöpolisen som lovade att komma under eftermiddagen.
Kl 18 dök det upp en rib med två poliser.
Dom kunde inte ta den på släp utan skulle se till att en större
båt skulle komma.
Dom åkte också bort till arbetsplatsen för att kolla.
Kl 21 kom en större polisbåt och tog brodelen med sig."
Tommy L
Här är några bilder från tillfället
Onsdag
25 juli
Är hemma och slickar såren efter den hårda 5-kampen på
Norrgårdsön.
5-kampsdagen den 21 juli inleddes med sjörök
över vattnet och +10 i luften.
Men det var klockan 04:15. Vid 8-draget hade solen hunnit värma luften
till behagliga 20 grader. Uppladdningen inför tävlingen pågick
på mångahanda sätt. Några tog skogspromenader, andra
föredrog att stretcha i kojen.....
Silllunchen som vi gemensamt
intog vid borden på berget byggde givetvis upp både kroppen och
självförtroendet. Och vi sjöng också några kampvisor
som, konstigt nog, handlade om etanol....
Tävlingen hade denna gång 20 tävlande.
Första grenen i tävlingen var pistolskytte och alla klarade sig utan
allvarliga skador.
Nästa gren var en golftävling d.v.s. kast med golfboll i syfte att
träffa insidan av ett upprörande litet papprör.
Sen vidtog ringkastning runt en liten, av Håkan kretad, skogspinne.
Pilbågsskyttet visade
upp ett antal olika stilar och där lyckades vi också alla klara oss
utan skador, Jimmys grill höll på att få en buckla men pilen
missade med en hårsmån.
Sista grenen var kubbvältning, en gren som såg lätt ut men visade
sig vara svårare än väntat.
Marianne som skötte bokföringen hade snart räknat ut slutresultatet
och det visade sig att jag, till min stora förvåning, hade vunnit
hela tävlingen.
Lasse och Eva hade erövrat vandringspriset, den fina reklamklockan, och
såg fram mot ett år med rättvisande tid.
Snart var prisbordet tomt och vi kunde nu alla vila upp oss.........
Måndag
6 aug
Belysningen på västra bryggan funkar inte och proppen går när
man sätter i den.
Thor och jag felsöker enligt konstens alla regler och upptäcker så
småningom en förgreningsdosa under bryggan som ser mystisk ut.
När vi fått isär den visar det sig att kabeln har nötts
mot dosan och till slut har det blivit kortslutning av fasen som går till
lamporna.
Efter en stunds fixande och donande har vi lagat felet och satt fast dosan igen
och när vi provar belysningen så lyser det...men först efter
att vi bytt alla de slutkörda glödlamporna.....
En liten fundering om
vett och etikett
Varför hälsar inte alla......
Ibland när det kommer folk ner till varvet eller bryggan så passerar
dom utan att ens vinka eller heja.....man undrar om dom är blyga eller
rädda att störa eller helt enkelt inte har fattat att vi är en
båtklubb och inte en kommersiell marina. Jag tycker nog att det tillhör
god ton att heja på varandra när man möts första gången
på dan. Dom som är nya i klubben borde också ta chansen att
presentera sig och lära känna andra medlemmar.....
Torsdag
23 augusti
Håkan ringde igår kväll och talade om att belysningen på
västra bryggans yttre del inte funkade.
Var nere i morse och kollade
var problemet låg. Återigen hade kabeln blivit skadad på grund
av att den kommit ikläm när svallvågor fått landgången
i kröken på västra bryggan att hoppa upp på kabeln. Nåväl,
felet är nu avhjälpt och illuminationen kommer att funka när
mörkret sänker sig till kvällen. I sommar har detta fel inträffat
två gånger. Händer det igen så får vi väl
klura ut nått sätt att undvika detta i fortsättningen.
Söndag 9 sept
TSS-dagen igår med strilande regn men ändå 9 tappra besättningar
som startade i kappseglingen. Dåligt med vind, bara 3 st kom in under
den stipulerade maxtiden.
Arbetsdag i dag. Tillbringade det mesta av tiden i mastskjulet tillsammans med
Thor och bytte armaturer från glödlampor till lysrör. Nu är
växtligheten nerkämpad till acceptabel nivå igen så att
vi kan ta upp båtarna utan att fastna i ogräset.
Grels verktygskista hade fått ett stort antal bofasta getingar som nedkämpades
med petroleumprodukter.
Estrellabesättningen bytte bojlina emedan den gamla var svårt sliten,
endast en kardel återstod.
Begrunda följande från
hamnreglementet:
Det åligger medlem att tillse att boj och lina mellan boj och
sten är i gott skick.
Vid förslitning kan medlem genom hamnkaptenens försorg hämta
ut ny material.
Lördag
22 sept
Det är första upptagning om en vecka och det är dags att se över
sin vagga.
Igår fraktades Oldenburgs segelbåt "Alva" bort på
lastbil och det betyder att vi för första gången på många
år har "rensat" rännorna inför upptagningen.
Lördag 29 sept
Första upptagning idag.....en blöt tillställning.
Lasse B basade i blötvädret.
Ett hjul på slipvagnen höll på att tappa styrfalsen (delen
som håller hjulet kvar i sidled mor rälsen).
6 bultar som håller falsen kvar mot hjulet hade gått av på
. Hjulet byttes och verksamheten kunde fortsätta.
På fotot här
nedan ser man hur styrfalsen har lossnat delvis från hjulet.
Och här är reparationsgruppen,
Lasse. Bosse och Rolle m.fl., i full aktivitet..
Torsdag
4 okt
Sjörök i morse. Bara 4 grader i luften
Fredag
12 okt
Har varit nere på varvet
och guidat mannen från Fortum som har bytt vår gamla elmätare
till en modern apparat.
Den nya mätaren läses av med hjälp av mobiltelefonteknik och
det betyder då att vi inte behöver läsa av mätaren själva
och skicka in mätarställningen.
Vädret är lite bistert med ömsom sol och ömsom regn och
kalla vindar......det var nästan lite föraning om vintern vid några
tillfällen.
Söndag
21 okt
Nu har jag kört båtupptagning tillsammans med Uffe i två dagar
och känner mig lite mör i kroppen. Två sega dagar men inga olyckor
tack och lov. Nu ska alla båtar som ligger på rännorna vara
uppe.
Lördan var solig och nästan vindstilla vilket är perfekt för
båtupptagning. På söndan fick vi nöja oss med vindstilla
utan sol.....
Det som vi kanske ska uppmuntra
lite mer till sjösättningen är, att alla försöker se
till att djupmarkeringar och längsledsmarkeringar finns till nästa
båtupptagning. d.v.s. hur djupt vaggan ska ner i vattnet och var stöttorna
ska vara i längsled på båten. Sen skulle det vara förnämligt
om alla kunde åstadkomma någon form av styrning och stopp på
vaggan. Kanske måste anordna nån liten vaggkurs............
Onsdag
30 okt
Idag stängde jag av utomhusvattnet. Tömde och tog in alla slangar
på bryggorna. Tappade ur systemet och varmvattenberedaren i bastun och
tog in duscharmaturen. 4 småbåtar ligger kvar i sjön. En del
förtöjningar sitter fortfarande kvar på bryggorna.....hmmmm....
Söndag
11 nov
Linus, Lasse, Thomas, Wolfgang och jag var nere på varvet och tog upp
bojekan ur sjön idag.
Håkan hade redan tagit ner taket till uteplatsen och ställt in stolarna
i bastun.
Vi satte också upp presenningen vid mastskjulets uteliggare, plockade
ner vinschen till mastkran och även attiraljerna i toppen på mastkran
för justering och smörjning. Se bilder nedan
Thomas och Linus saluterar åkandes på bojekan på väg
upp till vintervilan.
Linus använder fingret under smörjningen av bojekans spel. En förundrad
Wolfgang betraktar tekniken.
Lördag 24
nov
Solen skiner idag men 6 grader kallt i natt. Nu börjar det frysa i strandkanten.
En del aktivitet råder på varvet trots minustemperaturen. Två
småbåtar kvar i sjön. Några båtar på land
är ännu inte vintertäckta. Träffar Rolle och Christina......snackar
bostadsrätt och bostadsbrist och funderingar om nåt TSS-galej under
vintern ...kanske hyra lokal och träffas och umgås under förtäring
av käk och dricka.....
Söndag 9
dec
Tar en tur på varvet. Thomas N har rivit bort halva däcket på
folkbåten. Tillsammans med Matti driver dom ut dom gamla kopparspikarna
som håller fast det översta bordet. Nytt översta bord ska det
bli på bägge sidorna akterut. Vattenläckage har orsakat röta
längst akterut i översta bordet och akterspegeln.Här är
några bilder:
Thomas driver och Matti applicerar mothåll för att undvika sprickor
Och här är anledningen........
Dom gamla spikarna