Dokumentet senast ändrat: 28 april, 2011

Dagboksanteckningar från hamnkapten'


2007

6 jan 7jan 10 jan 20jan 21jan 21feb 3mars 11mars 17mars 24mars 7apr 9apr 12apr 28apr 6maj 16juni
19juni 8juli 18juli 25juli 6aug 23aug 9sept 22sept 29sept 4okt 12okt 21okt 30okt 11nov 24 nov 9dec

6 januari
Nytt år och nyopererad i knät...
Var nere på bryggan i början på veckan och observerade att ganska många förtöjningar låg kvar på bryggan och Y-bommarna. Roade mig med att räkna de som låg kvar och det visade sig att det var en tredjedel som hade "glömt" eller helt enkelt gett f-n i att ta bort sina tampar från bryggan. I Hamnreglementet står det uttryckligen att förtöjningar ska tas bort under vintersäsongen (gäller förstås inte dom båtar som ligger kvar i sjön)
Anledningen är dels att båtägaren får koll på slitaget på sina förtöjningar och dels att det inte är helt säkert att båten kommer att ligga på samma ställe nästa säsong. Hamnkaptenen kan behöva göra några rockader för att få plats eller anpassa båtgrannarna till varann...t.ex. så att inte master slår i varann.

7 januari
En sväng ner på varvet....Jörgen tittar till båten......Wolfgang och Pelle byter spant i Falken......Eva och Lennart och barnen jobbar på Condor. Den lilla is som fanns har försvunnit +1 i vattnet och +5 i luften. Vattnet har sjunkit ner till nästan normalvattenstånd. Korvgrillning......

Onsdag 10 jan
Det har blåst kraftigt i natt, flera presenningar har blåst sönder eller blåst av båtarna. Kan vara läge för en koll nere på varvet.

Lördag 20 jan
Idag har styrelsen haft en arbetsdag nere på varvet. Vi städade ur maskinrummet och mellanboden och hittade en massa "bra att ha saker" som har sparats under årens lopp.Vi hann också med att ta upp bojekan ur sjön,,,,fast det jobbigaste var att få ner slipvagnen i sjön genom is-sörjan.


Söndag 21 januari
Helt plötsligt har det blivit vinter med 15 cm snö. Var nere och skottade lite på varvet i morse. Det är riktigt vackert med snön på grenarna.
Bild på bojekan som blev upptagen ur vattnet i går och en bild på vattennivån nere vid bryggan.


21feb
Igår kväll var det styrelsemöte och då satt vi till klockan 22 och granskade de nya föreslagna stadgarna, Hamn- och Varvsreglementet och Avtalet om hamn och varvsplats. Nu känns det som att vi har funderat klart....

17 grader kallt i morse och det bet ordentligt i kinderna....hoppas man har tillräckligt med glykol i motorn....


3mars
Lite aktivitet börjar synas på varvet. Tino kör hårt med helrenoveringen av sin daycruiser. Matti och Thomas pysslar med sina träfolkor. Wolfgang och Pelle byter spant.....
Jörgen och Kerstin målar utsidan.

Söndag 11 mars
Vädret börjar arta sig...idag var det riktigt skönt nere vid varvet......vårrustningen har startat.
Här är lite bilder från dagens verksamheter.


Joel är koncentrerad.

 


Ewa slipar luckan

 


Love o Viggo bryter is

 


Fikarast i vårsolen

Lördag 17 mars
Idag var det blåsigt nere vid sjön. Snö i luften stundtals.
Men isen har försvunnit ...bara några rester kvar i strandkanten.
Vattnet har någon konstig grå färg....... ser ut som någon har hällt lera i vattnet.

Dagens bild från hamnen........


Lördag 24 mars
Riktigt ruskigt idag nere på varvet. En isande ostvind och mulet...solen kom fram nån timme då blev det bättre....
Jag säger som Per Lindemalm "Det ska va roligt att rusta båten".
Bättre att vänta på lite varmare väder......man é ju ingen ungdom längre ...svårt att tro men ändå....


Påskafton 7april

Solen skiner men vinden är kall. Fortfarande minus på natten. Vårrustningen på varvet har kommit igång ordentligt.
Aktivitet både här och där. Slipar och lackar inredning. Får vänta på sjösättning till 12 maj...... håhåjaja...
så går det när man har bråttom upp på hösten....


Annandag påsk 9 april

Nu är det vinter igen...vilken överraskning man fick när hela naturen var vitklädd.
Det är tur att presenningen forfarande ligger på....kanske finns några som har täckt av...hujedamej.
Inspirationen viker av neråt.........

Torsdag 12 april
Årets första skärgårdstur. En resa från Lillsved till Norrgårdsön i Lådna för att kolla VBS klubbholme och beräkna virkesåtgång inför bryggutbyggnaden. Solen sken, blåsipporna blommade och ett rådjur hoppade över staketet. Lugnt i viken med nästan lite sommartemperatur i luften.

Lördag 28 april
Första officiella sjösättningsdagen avklarad. 13 båtar sjösatta idag och en båt flyttad två gånger.
Soligt men lite kallt....

.

Söndag 6 maj
Över trettio båtar sjösatta i går. Allt gick bra och inga båtar sjönk trots det torra vädret som varit i vår. Phils Ljungströmare låg lite lågt i vattnet ett tag, men det klarade sig. Skönt att känna båten röra sig under fötterna igen. Håkan och Marianne sov i båten och det var enligt uppgift kylskåpskallt i båten på morgonen.


Lördag 16 juni

Nu har vi tillfälligt förankrat västra bryggan igen. Efter blåsvädret för ett par veckor sedan så visade det sig att några bryggförtöjningar på västra bryggan hade lossnat. Bryggan började därmed röra sig fram och tillbaka en 6-7 meter i sidled. Segelbåtarna som låg med bojförtöjningar mot bryggan kunde därmed inte ligga kvar.
Vi skaffade 6 nya 1-tons-stenar för att tillfälligt förankra bryggan och nu var det dags att lägga ut dom. Vi började med att spänna ihop bryggorna i ytteränden med hjälp av en lång tross och bojekans spel. När bryggan låg i sitt rätta läge var det dags att hämta en sten och lägga ut den. Jörgen ställde välvilligt sin jolle till förfogande för all bogsering och transport av linor och folk. Hissa stenen med bojekan, bogsera den på plats, ta in förankringslinan till fästpunkten på bryggan, sänka stenen medlest kapning av hisslinan, spänna upp och låsa med vajerlås.

Kerstin badade villigt för att fästa hisslinan. Det var ett spännande moment att sätta Morakniven till linan för att sänka stenen medelst kapning....
Dykaren som vi hade tillkallat syslade samtidigt med att dubbla ett antal linor till de gamla bryggtyngderna.
Vi la ut två stenar till med samma metod. Vi ett tillfälle ställde sig bojekan på högkant på grund av bryggstenens vikt och det var lite kalabalik innan vi med mänskliga motvikter kunde få den i balans igen.
Vi ska också lägga ut resterande stenar för att säkra bryggorna inför det större arbete som väntar med att ersätta gamla rostiga och förslitna delar i förtöjningarna senare i höst.

Här nedan är lite bilder från aktiviteterna.


Stenarna ligger på slipvagnen för transport ner i sjön.


Förtöjningen


Här tas trossen in till ena bryggan för hopdragningen av bryggorna


Bryggförtöjningens lina tas in till bryggan


Redo för sänkning av bryggtyngden medelst kapning av hisslinan


Lasse skruvar vajerlås


19 juni

Igår hade vi extra styrelsemöte med anledning av de problem som bryggförtöjningarna skapat. Vi passade samtidigt på att lägga ut tre nya stenar till, en till på västra bryggan och två till på östra bryggan. Vi flyttade också en gammal sten på västra bryggan och satte i en ny förtöjning. Nu klarar sig bryggan till hösten då ett större jobb väntar.


8juli
Igår var jag nere och lagade ett elfel på västra bryggan...... mitt i semestern. Brygglandgången i kröken på bryggan hade hoppat upp och gnagt på elkabeln med påföljd att säkringarna poppade. En skarvdosa applicerades och så far felet lagat.
Vid felsökningen upptäckte jag att ganska många båtägare hade lämnat elsladden ikopplad i stolpen utan att sätta en lapp på sladden där anledningen till att sladden sitter i ska anges. Jag vill därför påpeka att sladden ska inte sitta i när man lämnar båten såvida inte batteriladdning pågår eller nödvändiga pumpar är inkopplade. Sitter sladden i äger hamnkapten eller annan medlem i styrelsen rätt att dra ur sladden om inte en lapp sitter på denna med anledningen till att sladden sitter i är angiven.

Det finns flera skäl till att nätspänning inte ska vara inkopplad. Först och främst brandrisk men även risk för jordströmmar som kan uppstå som då kan få till följd att metalldelar på båtens undervattenskropp korroderar svårt.

Idag ringer Tommy Landén och berättar att en ponton kommit flytande från Johannesfredssidan av viken. Här är Tommys berättelse:
"Det var på morgonen onsdagen den 18 juli som Stickan Åkesson ropade på mig. Han hade kommit ut till sin mågs båt ute på pontonen och då upptäckt brodelen som låg långsides med Snabeln.
Den hade kommit in under natten när det blåste hårt.
Inte nuddat någon båt utan snällt lagt sig vid Snabeln som hade fendrar ute.
Stickan lyckades få tag i en tamp från brodelen och förtöja ena ändan i pontonen.
Sen kunde han ta en lång tamp från brodelen och dra allting så att brodelen låg långsides mot pontonen Vi förtöjde den med alla rep som fanns på pontonen och sen cyklade Stickan över till det ställe, arbetsområdet där Jehander ev. skall vara, för att få tag på någon ansvarig.
Stickan kom tillbaka och sade att det inte fanns någon där borta men att det låg 7 likadana brodelar på platsen.
Jag ringde sjöpolisen som lovade att komma under eftermiddagen.
Kl 18 dök det upp en rib med två poliser.
Dom kunde inte ta den på släp utan skulle se till att en större båt skulle komma.
Dom åkte också bort till arbetsplatsen för att kolla.
Kl 21 kom en större polisbåt och tog brodelen med sig."

Tommy L
Här är några bilder från tillfället

Onsdag 25 juli
Är hemma och slickar såren efter den hårda 5-kampen på Norrgårdsön.

5-kampsdagen den 21 juli inleddes med sjörök över vattnet och +10 i luften.

Men det var klockan 04:15. Vid 8-draget hade solen hunnit värma luften till behagliga 20 grader. Uppladdningen inför tävlingen pågick på mångahanda sätt. Några tog skogspromenader, andra föredrog att stretcha i kojen.....

Silllunchen som vi gemensamt intog vid borden på berget byggde givetvis upp både kroppen och självförtroendet. Och vi sjöng också några kampvisor som, konstigt nog, handlade om etanol....
Tävlingen hade denna gång 20 tävlande.
Första grenen i tävlingen var pistolskytte och alla klarade sig utan allvarliga skador.
Nästa gren var en golftävling d.v.s. kast med golfboll i syfte att träffa insidan av ett upprörande litet papprör.
Sen vidtog ringkastning runt en liten, av Håkan kretad, skogspinne.

Pilbågsskyttet visade upp ett antal olika stilar och där lyckades vi också alla klara oss utan skador, Jimmys grill höll på att få en buckla men pilen missade med en hårsmån.
Sista grenen var kubbvältning, en gren som såg lätt ut men visade sig vara svårare än väntat.
Marianne som skötte bokföringen hade snart räknat ut slutresultatet och det visade sig att jag, till min stora förvåning, hade vunnit hela tävlingen.
Lasse och Eva hade erövrat vandringspriset, den fina reklamklockan, och såg fram mot ett år med rättvisande tid.
Snart var prisbordet tomt och vi kunde nu alla vila upp oss.........

Måndag 6 aug
Belysningen på västra bryggan funkar inte och proppen går när man sätter i den.
Thor och jag felsöker enligt konstens alla regler och upptäcker så småningom en förgreningsdosa under bryggan som ser mystisk ut.
När vi fått isär den visar det sig att kabeln har nötts mot dosan och till slut har det blivit kortslutning av fasen som går till lamporna.
Efter en stunds fixande och donande har vi lagat felet och satt fast dosan igen och när vi provar belysningen så lyser det...men först efter att vi bytt alla de slutkörda glödlamporna.....

En liten fundering om vett och etikett
Varför hälsar inte alla......
Ibland när det kommer folk ner till varvet eller bryggan så passerar dom utan att ens vinka eller heja.....man undrar om dom är blyga eller rädda att störa eller helt enkelt inte har fattat att vi är en båtklubb och inte en kommersiell marina. Jag tycker nog att det tillhör god ton att heja på varandra när man möts första gången på dan. Dom som är nya i klubben borde också ta chansen att presentera sig och lära känna andra medlemmar.....

Torsdag 23 augusti
Håkan ringde igår kväll och talade om att belysningen på västra bryggans yttre del inte funkade.

Var nere i morse och kollade var problemet låg. Återigen hade kabeln blivit skadad på grund av att den kommit ikläm när svallvågor fått landgången i kröken på västra bryggan att hoppa upp på kabeln. Nåväl, felet är nu avhjälpt och illuminationen kommer att funka när mörkret sänker sig till kvällen. I sommar har detta fel inträffat två gånger. Händer det igen så får vi väl klura ut nått sätt att undvika detta i fortsättningen.

Söndag 9 sept
TSS-dagen igår med strilande regn men ändå 9 tappra besättningar som startade i kappseglingen. Dåligt med vind, bara 3 st kom in under den stipulerade maxtiden.

Arbetsdag i dag. Tillbringade det mesta av tiden i mastskjulet tillsammans med Thor och bytte armaturer från glödlampor till lysrör. Nu är växtligheten nerkämpad till acceptabel nivå igen så att vi kan ta upp båtarna utan att fastna i ogräset.

Grels verktygskista hade fått ett stort antal bofasta getingar som nedkämpades med petroleumprodukter.

Estrellabesättningen bytte bojlina emedan den gamla var svårt sliten, endast en kardel återstod.

Begrunda följande från hamnreglementet:
• Det åligger medlem att tillse att boj och lina mellan boj och sten är i gott skick.
Vid förslitning kan medlem genom hamnkaptenens försorg hämta ut ny material.

Lördag 22 sept
Det är första upptagning om en vecka och det är dags att se över sin vagga.
Igår fraktades Oldenburgs segelbåt "Alva" bort på lastbil och det betyder att vi för första gången på många år har "rensat" rännorna inför upptagningen.


Lördag 29 sept
Första upptagning idag.....en blöt tillställning
. Lasse B basade i blötvädret.
Ett hjul på slipvagnen höll på att tappa styrfalsen (delen som håller hjulet kvar i sidled mor rälsen).
6 bultar som håller falsen kvar mot hjulet hade gått av på . Hjulet byttes och verksamheten kunde fortsätta.

På fotot här nedan ser man hur styrfalsen har lossnat delvis från hjulet.

Och här är reparationsgruppen, Lasse. Bosse och Rolle m.fl., i full aktivitet..

Torsdag 4 okt
Sjörök i morse. Bara 4 grader i luften


Fredag 12 okt
Har varit nere på varvet och guidat mannen från Fortum som har bytt vår gamla elmätare till en modern apparat.
Den nya mätaren läses av med hjälp av mobiltelefonteknik och det betyder då att vi inte behöver läsa av mätaren själva och skicka in mätarställningen.
Vädret är lite bistert med ömsom sol och ömsom regn och kalla vindar......det var nästan lite föraning om vintern vid några tillfällen.

Söndag 21 okt
Nu har jag kört båtupptagning tillsammans med Uffe i två dagar och känner mig lite mör i kroppen. Två sega dagar men inga olyckor tack och lov. Nu ska alla båtar som ligger på rännorna vara uppe.
Lördan var solig och nästan vindstilla vilket är perfekt för båtupptagning. På söndan fick vi nöja oss med vindstilla utan sol.....

Det som vi kanske ska uppmuntra lite mer till sjösättningen är, att alla försöker se till att djupmarkeringar och längsledsmarkeringar finns till nästa båtupptagning. d.v.s. hur djupt vaggan ska ner i vattnet och var stöttorna ska vara i längsled på båten. Sen skulle det vara förnämligt om alla kunde åstadkomma någon form av styrning och stopp på vaggan. Kanske måste anordna nån liten vaggkurs............

Onsdag 30 okt
Idag stängde jag av utomhusvattnet. Tömde och tog in alla slangar på bryggorna. Tappade ur systemet och varmvattenberedaren i bastun och tog in duscharmaturen. 4 småbåtar ligger kvar i sjön. En del förtöjningar sitter fortfarande kvar på bryggorna.....hmmmm....

Söndag 11 nov
Linus, Lasse, Thomas, Wolfgang och jag var nere på varvet och tog upp bojekan ur sjön idag.
Håkan hade redan tagit ner taket till uteplatsen och ställt in stolarna i bastun.
Vi satte också upp presenningen vid mastskjulets uteliggare, plockade ner vinschen till mastkran och även attiraljerna i toppen på mastkran för justering och smörjning. Se bilder nedan


Thomas och Linus saluterar åkandes på bojekan på väg upp till vintervilan.

Linus använder fingret under smörjningen av bojekans spel. En förundrad Wolfgang betraktar tekniken.

Lördag 24 nov
Solen skiner idag men 6 grader kallt i natt. Nu börjar det frysa i strandkanten. En del aktivitet råder på varvet trots minustemperaturen. Två småbåtar kvar i sjön. Några båtar på land är ännu inte vintertäckta. Träffar Rolle och Christina......snackar bostadsrätt och bostadsbrist och funderingar om nåt TSS-galej under vintern ...kanske hyra lokal och träffas och umgås under förtäring av käk och dricka.....

Söndag 9 dec
Tar en tur på varvet. Thomas N har rivit bort halva däcket på folkbåten. Tillsammans med Matti driver dom ut dom gamla kopparspikarna som håller fast det översta bordet. Nytt översta bord ska det bli på bägge sidorna akterut. Vattenläckage har orsakat röta längst akterut i översta bordet och akterspegeln.Här är några bilder:

Thomas driver och Matti applicerar mothåll för att undvika sprickor


Och här är anledningen........

Dom gamla spikarna