Dagboksanteckningar från hamnkapten'

2011

9jan 17 feb 21feb 24 feb 28 feb 2mars 5mars 15mars 19mars 20mars 22mars 25 mars 26mars 28mars 2april 8april
Sommar
25 sept 27sept 28sept 1okt 5nov 28nov 2 dec 4dec 5dec 30dec

JAN

Töväder idag, men det fryser på till kvällen.
Dom skottade gångarna på varvet börjar bli isiga och hala.
Här nedan en bild från skottningen av taket på mellanboden.
På bilden: Lennart och jag

Torsdag

FEB

Igår kväll hade vi ett underhållsmöte där vi gick igenom och antecknade allt avklarat och kommande underhåll på varvet och i hamnen.
En förberedelse för yngre förmågors övertagande av styrelseposter och ansvar för skötsel av anläggningen.
Om en 5-6 år har vi troligen bytt ut stora delar av styrelsen och då kan det vara bra att ha nedtecknat vad som är gjort och behöver göras framöver.

FEB

Nu har jag beställt virke till arbetsdan den 5 mars och skickat ut senaste numret av WEB-Tranan.

Torsdag

FEB

Idag har jag bytt den läckande avstängningskranen till utomhusvattnet.
Och skottat snö för att ge plats för virket till arbetsdagen....och hackat is för att få upp körgrinden.

FEB

Lasse M har varit och skottat snö på dom ställena där vi ska jobba på lördag. Han upptäckte då att slipbryggans yttersta del numera inte har ordentligt stöd av den yttersta stolpen. Isen har slitit isär stolpen och bryggan kommer att ramla ner i vattnet om vi inte lyckas reparera den på nåt smart sätt på arbetsdan.

Onsdag

MARS

Var nere och kollade läget inför arbetsdan på lördag.
Det har blivit en spricka i isen som har gjort att två bryggpålar har flyttat sig med påföljd att en av pålarna har spruckit och vid den andra har balkarna lossnat från bryggpålen. Se bild nedan

MARS

Idag var det arbetsdag med bryggjobb, eftersom vi kunde gå på vattnet, visserligen i frusen form...men ändå.
Ett 30-tal medlemmar hade hörsammat kallelsen.Solen sken men blåsten nöp i kinderna.
Alla jobbade bra och vi hann med det som vi skulle göra, och hamnkaptenen är då nöjd och glad
Mera bilder

MARS

Yngste sonen Ola och jag var nere vid östra bryggan och skruvade fast 2 st Y-bommar efter jobbet på arbetsdan. Den gamla bryggkanten låg inte tajt mot betongen på grund av slitaget så det fattades en 15 mm för att vi skulle kunna dra in Y-bommarna tajt mot bryggan och fullborda verket på arbetsdan. Nu hade isen släppt taget om flottörerna så att det gick att dra fast Y-bommarna i bryggkanten. Vi fick lägga en liten bräda under ena flottören för nu passade inte flottören i ishålet. Vi passade också på att sätta dit en stoppring på den ena flottören. Den gamla stoppringen hade spruckit och saxpinnen som ska sitta ovanför stoppringen hade ätit sig ner i flottören med påföljd att Y-bommen sjunkit ner för långt.

MARS

Kollade isens lek med bryggorna. Mastkransbryggans landgång till pontonbryggan är nu 1 dm för kort....tur att vi spikade på extra plank på sidorna så att landgången inte sjunker ner på isen. Även slipbryggans landgång börjar komma i farozonen.....kanske dags att spika på några plank där också.

MARS

En solig morgon och nästan vindstilla....
Lennart hjälpte mig att förse den östra landgången med supportplankor precis som den västra landgången blev utrustad med på arbetsdan.
Nu hoppas jag att landgången stannar kvar på pontonbryggan även om isen flyttar pontonerna en bit till.

MARS

Övningskörde med yngsta sonen ut till vår sommarhamn i Värmdö Båtsällskap.
Där ligger också isen tjock fortfarande och pressar på bryggorna.
En av betongpontonbryggorna låg med ena relingen under vattenytan på grund av istrycket och vågbrytarbryggan hade 15 graders slagsida.
Två y-bommar hade pajat. Den ena hade brutit sig loss från bryggan och flutit inåt land och på den andra hade flottören lossnat och y-bommen pekade ner mot botten. Vi kunde knopa fast den lösa flottören i bryggan så att den inte ger sig iväg på egna äventyr när isen går.

MARS

Igår var det årsmöte med 10% av medlemmarna närvarande.
Svenska Sjö inledde med en information om båtförsäkringens "när var hur"
Som ett led i styrelsens föryngring valdes 3 yngre förmågor, Fredrik Lange, Joakim Rodebäck och Pär Ahlbom, in i styrelsen.
Lasse Boquist avtackades efter att ha varit styrelsemedlem i mer än halva sitt liv och mer än halva klubbens existens.

MARS

Såg häromdan att en av flottörerna till en Y-bom hade konstig lutning. När jag kollade så var svetsen som håller fast röret där flottören sitter, på väg att släppa. Med hjälp av Lennart tog jag loss denna mekanik idag och tog upp det på land för reparation. Det visade sig att svetsen var en riktig "skitsvets". Den hade bara varit svetsad på ungefär 20 % av rörets omkrets, och ändå är det köpegods. Får väl betecknas som fabrikationsfel.
Jag tar och svetsar fast röret ordentligt i veckan som kommer.

MARS

Igår svetsade jag ihop och rostskyddsbehandlade den trasiga flottörstången. Med hjälp av Lennart så återmonterade vi den på plats med en ny flottör.

Det var tur att vi spikade på några supportplankor på den östra landgången. Nu har isen dragit ut pontonerna så att den landgången också är för kort.

Det har blivit sommartid också.....men det känns det inte som....inte när man tittar ut genom fönstret i alla fall.
Minus 4 grader och snö....vojvoj
Det är ju mindre än en månad kvar till första sjösättningen. Vi får se hur fort det går med vattnets förvandling från fast till flytande form.

APR

Idag var det en extra arbetsdag då vi skulle gå på isen.
Vi fick bytt 11 st Y-bomsflottörer och landgången till östra bryggan reparerad.
Ett tjugotal medlemmar ställde upp och jobben var avklarade på en knapp timme.

30 medlemmar förra gången och 20 denna gången. TSS hårda kärna på 50 personer...........

Här är högen av utbytta flottörer.

Så här ser en uttjänt flottör ut.

Nya snygga flottörer......
en äldre modell i bildens vänstra ovankant

APR

Bryggorna börjar komma tillbaks till sitt ursprungliga läge. Då kunde jag ta bort de extra plankorna vid sidan på landgångarna för nu räcker dom till pontonbryggorna igen.
Isen börjar lösas upp och försvinna....det var tur att vi jobbade förra helgen med flottörerna...det var i sista stund.

SOMMAR

SEPT

Semestern har avverkats och sommaren likaså. Vi har flyttat hem till stan från kolonistugan så nu kan man börja knacka mera på datorn.
Vi har haft 5-kamp på Norrgårdsön, TSS-dag och arbetsdag och en första båtupptagning som slog något av ett rekord när det gäller strul och långvarighet.
Idag fick jag hjälp av Tomas och Inge att bärga en Y-bom som hade tappat sin flottör (bultarna som håller flottörens stång hade gått rakt av med påföljd att Y-bommens ytterända sjönk ner och ställde sig på botten).
Med hjälp av bojekans spel kunde vi veva upp bommen och lossa den i bryggänden och få upp bommen på bryggan.

SEPT

Idag var det andra försöket till upptagning av Håkans båt. Inga problem idag.
Tog loss mellanbitshållaren på slipvagnen och svetsade dit en ny botten. Återmonterade hållaren, också medelst svetsning.

Onsdag

SEPT

Var och handlade 10 st varselvästar XXL, till de mera storvuxna, att användas vid båtupptagningarna och sjösättningarna.
På kvällen körde Linus och Wolfgang en uppfräschningskurs gällande "spel och spade" dvs handhavande och rutiner vid sjösättning och upptagning.

OKT

Båtupptagningarna pågår för fullt och nu ska båtarna täckas för vintern.

NOV

Styrelsens arbetsdag idag.
Vi började med att skruva upp innertaket i gamla delen som buktade neråt efter isoleringsjobbet förra veckan. Vi hann också med att:
Smörja vagnen och mastkransspelet och skridskorna.
Sätta upp presenningen framför mastupplaget utomhus.
Ta upp räddningsstegarna ur sjön och borsta av dom.
Fixa lås och dörrar som strulade:
Städa i maskinrummet och mastskjulet.
och lite annat smått o gott.

Varvet kan nu betraktas som förberett inför vintern.

NOV

Det har blåst i går kväll och i natt. Några presenningar hade blåst av men det mesta såg bra ut.
Mellersta sonen är ute på Ålands hav och tuffar fram och tillbaka som andre maskinist mellan Kapellskär och Nådendal.
Gungar det mycket? Nä, inte så farligt.....

DEC

Julpynt i klubbhuset. Kerstin och jag har satt upp julgardiner och en adventsljusstake i klubbhuset. Det fattas en glödlampa till granen, sen är det såååå fint..........

DEC

Idag flyttades Jockes nybygge från båtvagnen till vaggan. Attans stor lastbil med stooor kran var det.

DEC

Var på SGA på Gårdsfogdevägen och handlade Absol för att ha vid miljöstationen.
Absol är ett oljeabsorbtionsmedel som används när man drällt olja "vid sidan av". Det strös ut över oljan och suger upp den. När oljan har sugits upp ska Absolen samlas ihop och förvaras i dubbla sopsäckar tills hämtning sker. Absolen finns i nedre verkstan under trappan. I två hinkar med lock och säckar för påfyllning.

DEC

På senaste dagarna har det blåst ordentligt och ett tiotal båtar har blivit avtäckta av vinden. Det mesta är åtgärdat men det kan vara en bra idé att titta till konditionen på båttäckningen om det skulle komma mera blåsväder.
Och snart är det nytt år och en ny båtsäsong väntar.....